Müzik Teknolojileri Kursu

Müzik Teknolojileri Kursu

Ses Mühendisliği

Ankara Ramel Müzik Teknolojileri Kursu Hakkında Detaylı Bilgi:

Program Bilgileri

Müzik teknolojileri ana dalımız, modern çağın teknoloji ile entegre müzik insanlarını yetiştirmek vizyonu ile eğitim programları üst başlığındadır. Program bilgileri özetleri aşağıda verilmiştir.

Müzik Teknolojileri 4 ana segmentden ve bunların alt başlıklarından oluşur.

1 – Mesleki ve Teknik Eğitim (Profesyonel ihtiyaçlar için kapsamlı eğitim)

Müzik Prodüksiyon

Bu eğitim ana başlığında 2 Bölüm bulunmaktadır. En kapsamlı program olarak görünen Müzik prodüksiyon programından mezun olan öğrencilerimiz, bestelerin yapımından, basım, yayım ve promosyonuna kadar prodüksiyon aşamalarının her birinde kendi başına yetkin bir “prodüktör” olacaktır.

Müzik Teknolojileri

Müzik teknolojileri bölümünü bitiren öğrencilerimiz ise, işin daha çok teknik kısmında bilgili, ancak ses ve kayıt teknolojileri adına herhangi bir konuda eksiği olmayan, gerektiğinde mixing teknisyeni, gerektiğinde Tonmaster gerektiğinde sahne ve akustik tasarımcısı olabilecek bireyler haline geleceklerdir.

Mesleki eğitim başlığındaki eğitimler sadece sertifika programları olarak verilmekte ve amatör ihtiyaçlar için oldukça fazladır. Amatör veya yarı profesyonel ihtiyaçlarınız için Hobi eğitimleri olarak sınıflandırdığımız eğitimleri tercih ediniz. Bu eğitimler mesleki eğitimin aşırı yükünden arındırılmış ve bu tip ihtiyaçlara yöneltilmiş halidir.

2 – Hobi Eğitimi (Amatör ihtiyaçlar için ihtiyaca yönelik çözümler)

Home Producing

Home studio eğitimleri veya amatör kayıt teknolojileri eğitimleri de diyebileceğimiz eğitimlerde, mesleki eğitim başlığında değindiğimiz prodüksiyon eğitiminin amatör veya yarı profesyonel ihtiyaçlara yönelik olarak biçimlendirilmiş halidir. Elbette bu eğitimler neticesinde de öğrenciler en az bir prodüktör kadar bilgiye sahip olmakta ancak aldıkları eğitim daha sade ve yeterince olmaktadır.

Zaten prodüksiyon işini meslek olarak seçmeyecek bireylerin Mesleki müzik prodüksiyon eğitimini almalarının hiç bir anlamı yoktur. Zira büyük kısmı fazla bilgidir, büyük ihtimalle hiçbir işlerine yaramaz ve mesleki eğitim ders süresi bakımından Home Producer eğitiminin yaklaşık 10 katı fazladır. Zaten amatörlerin bu kadar süreyi kurs alarak geçirmeleri doğru da değildir.

Sonuç olarak home producer eğitimleri en az 2 kayıt yazılımına hakim olacağınız, kendi başınıza kayıt alabileceğiniz, bunları mixleyip yayınlayacak hale getirebileceğiniz bir eğitim programıdır. (Stüdyo işletmecileri dahi bu programdan faydalanmalıdır.)

Temel Müzik Teknolojileri

Müzik teknolojileri bölümünün oldukça sade forma sokulmuş halidir. Çoğunlukla hobi programlarının tümünde temel müzik teknolojileri ve bilgi teknolojileri eğitimleri verilir. Bu nedenle ayrıca teknoloji eğitimi fazla tercih edilen bir bölüm değildir. Ancak kısaca bahsedecek olursak, temel bilgi teknolojileri eğitimlerinde; elektronik, elektrik, müzikal donanım kullanımı, ses tasarımı, (tonmastering) kablolama ve akustik konularına temel bir bakış söz konusudur. Temel bilgi teknolojileri eğitimleri 40 saatlik bir seminer programını kapsar.

Elektronik Müzik

Elektronik müzik dendiğinde neredeyse herkesin aklına tekno-trance disko tarzı müzik türleri gelmektedir. Oysa günümüzde elektronik müzik artık akustik müziğin ciddi bir rakibi haline gelmiştir. Öyle ki kimi stüdyolarda artık insan sesi dışında akustik element kullanılmamakta, her türlü müzikal çalışma elektronik ortamda yapılmaktadır. Üstelik ortaya çıka eserler hiç de beklediğiniz gibi disco, techno veya trance değil, inanılmayacak derecede akustik müzik türlerine yakın örneklerdir. Yani artık stüdyolar sadece kontrol masası, bir bilgisayar ve vokal kayıt sisteminden oluşmaktadır. Günümüz yazılım ve donanım teknolojisi öyle bir noktadadır ki, bilgisayara eserin solfejine ait notaları ve sözleri verdiğinizde neredeyse gerçeğe çok yakın tonlarda şarkı söyletmeniz mümkündür. Elbette bu teknoloji henüz beta formdadır ancak çok yakın zamanda vokalistleri de işsiz bırakabilecek bir teknolojidir.

Elektronik müzik derken sadece teknoyu kastetmemeliyiz çünkü örneğin Cubase yazılımı kullanarak, evde tek başınıza senfoni dahi yazabilir orjinal seslerle neredeyse birebir forma sokabilirsiniz. Elbette yine Reason, Ableton, Sonar, Logic vb. yazılımlar kullanarak, dj mixler, remixler radio editler, kendi bestelerinizin yazımı gibi uygulamalar da yapabilir. Neredeyse her müzik türünde hiçbir enstrümanı canlı olarak çaldırmadan, midi teknolojisinin çok ilerisinde gerçek seslerle müzik yapabilirsiniz.

Sonuç olarak elektronik müzik prodüktörlük aşamasında değilse de her müzisyen veya müzikle ilgilenen her birey için kaçınılmaz yoldur.

Müzikal Yazılımlar

Bu program sadece müzikal yazılımların konu alındığını dersleri kapsar. Cubase, Nuendo, Sonar, Reason, Ableton Live, FL Studio, Pro Tools şu an için derslerini verdiğimiz yazılımlardır. Bu programlara konu hakkında temel bilgisi olan kişilerin katılması uygundur.

Dj Eğitimleri

İlgilendiğiniz alan sadece DJ olmak ise sizin iççin doğru program budur. Bireysel dersler biçiminde katılacağınız eğitimlerde DJ donanım ve yazılımları, tonlama, efektleme vb. konular işlenecek, temel bilgi ve müzik teknolojileri konularına başlangıç düzeyinde değinilecektir.

3 – Özel Dersler (Kişiye Özel Program)

Bu derslerde yukarıda gösterdiğimiz mesleki eğitim programları haricinde kalan her eğitim programının kişiye özel uyarlaması yapılır. Eğitim programının verimliliğini düşürmeden ve amacından sapmayacak biçimde kişiye özel uygulandığı derslerimiz sadece bire bir olarak işlenir.

Müzik Prodüksiyon

Müzik Prodüksiyon mesleki bir eğitim programıdır. Özel ders olarak verilmesi mümkün olmayıp, en az Meslek Yüksek Okulu kredisinde ders içermektedir. Bu nedenle amatör ihtiyaçlarınız için bu programı tercih etmeyiniz.

Genel Açıklamalar

Bu sayfamız mesleki ve teknik eğitim kapsamında değerlendirdiğimiz. Müzik prodüksiyon / prodüktörlük eğitimi kurs programı hakkında bilgiler içerir. Amatörlerin ve yarı profesyonellerin diğer programları tercih etmeleri çok daha doğru olacaktır. Zira Müzik prodüksiyon programı 1300 saatlik ciddi bir eğitim programını kapsar, amatörler için fazla olması bir yana dursun, bu süre zarfında derse gelmeleri bile oldukça güçtür zira dersler hafta içi 5 gün, günde 6’şar ders saati olarak işlenir ve bu şekilde (yaz ayları tatil olmak üzere) 2.5 yılda tamamlanır.

Prodüksiyon Nedir?

İngilizce karşılığı PRODUCER olan kelime Türkçede YAPIMCI sıfatı ile eşdeğerdir. Yapım, insan kaynaklarının ve diğer kaynakların birleştirilerek, belli işlemlerden geçirilmesi ve sonuçta yeni bir eser ortaya konması işidir. Esere yapıt veya yapım denilebilir. Bu tanımdan hareketle Örneğin bir kaşarlı tost veya bir otomobil de birer yapım olarak görülebilir. Ancak endüstrideki tanımı ile sanat dünyasındaki yapım ciddi şekilde farklıdır. Örneğin Bir albüm yapma işine İngilizcede Album Producing denirken, ortaya çıkan esere Record denilir. (Sinema sektöründe Produce edilen işe motion picture veya movie denildiği gibi). Türkçede de Prodüksiyondan geçmiş bir işe, Yapıt, yapım veya eser denilmektedir.
Sonuç olarak kelime anlamı yer ve zamana göre farklılık gösterebilmekle birlikte müzik sektöründe prodüksiyon kavramı: sesin oluştuğu andan, dinleyiciye ulaştığı ana kadar geçen süreyi ifade eder. Bu süre zarfında yürütülen her faaliyet prodüksiyonun parçasıdır.

Seçme (Eserin seçimi, yapım kararı vermek.)
Düzenleme (Eserin profesyonel eller tarafından doğru forma sokulması. Enstrüman tayini, düzenlemesi)
Kaydetme (Eserin Stüdyoda Kaydedilmesi)
Düzenleme (Kayıtların Masteringe yollanmadan önce rötuşlarının yapılması mixing)
Mastering (Mastering izahı oldukça zor bir konudur. Kısaca dinleyicinin hoşlanacağı tonlamanın yapılması denebilir)
Lisanslama, Bandrol (Eserin lisans, bandrol ve basım izinlerinin alınması – Yasal İşlemler)
Basım, Yayım, Dağıtım (Eserin seri baskısının yapılıp dağıtım kanallarına iletilmesi)
Promosyon (Eserin Tanıtılması)
Gördüğünüz gibi prodüksiyon oldukça uzun bir süreci temsil eder. Ve bu işi yapacak kimselerin sürecin her noktasında bilgi sahibi olması kesinlikle kaçınılmazdır.

Prodüktör Kimdir?

Yukarıdaki bahsettiğimiz prodüksiyon sürecinin her safhasını bilfiil yöneten kişiye Prodüktör denir. Prodüktör oldukça büyük bir yükün altına girmiş, ciddi bilgi ve deneyim sahibi kişileri ifade eder.
Eğer bir besteyi, yayınlama kararı verebilecek kadar tanımlayabiliyor, aranje edip, kayıtlarını alıyor, düzenlemelerini yapıyor mixing ve mastering işlemlerinden geçirip nihai bir esere dönüştürüyorsanız büyük ölçüde prodüktör oldunuz demektir. Şu an tek eksiğiniz Gerekli yasal izinleri alabilecek şirketleşmeyi ortaya koymak, lisanslama yapmak, basım ve yayım faaliyetlerine koyulmaktır.
Elbette günümüzde pazarlama ve reklam ayrı birimlerin işidir ve hatta yasal faaliyetler de avukatlar tarafından yürütüldüğünden prodüktörler işin mutfağındaki kişiler olagelmektedir. Her ne kadar prodüksiyon sürecinin bu kısmında diğer meslek grupları ile iş bölümü yapılıyorsa da, prodüktör ün bu konuları biliyor olması şarttır.

Ancak burada büyük bir yanlış anlaşılma vardır ki o da, Ülkemizdeki prodüktör imajıdır. Öyleki müzik ile tek bağlantısı onları dinlemek olan, muhtemelen para sahibi kimselerin; boş zamanlarını değerlendirmek için kurduğu şirketlerin patronu olmaları onları prodüktör yapmaz. Bu kişiler literatürde sadece patron veya sermayedardır. Oysa prodüktör eseri mırıldanma noktasından dinleyiciye kadar ulaştıran ciddi kimselere denir. Ancak ne yazık ki ülkemizde Prodüklere aranjör, sermayedarlara da prodüktör denilmiştir. Bu yanlış bir algıdır.
Ülkemizde gerçekten prodüktör olarak nitelendirilebilecek isimlerin bazıları: Orhan Gencebay, Sezen Cumhur Önal, Onno Tunç, Fuat Güner, Melih Kibar, Ali Kocatepe, Garo Mafyan, İskender Paydaş, Ercan Saatçioğlu, Ozan Doğulu gibi isimlerdir ki bu isimler gerek teknik gerek teorik olarak müziğin her noktasına hakimdirler. (İsimini burada yazamadığımız diğer saygıdeğer isimlerden özür dileriz.)
Dünyadaki prodüktörlere örnek olarak ise: Quincy Jones, Ahmet Ertegün, Bruce Dickinson, Lenny Kravitz, Dr. Dre, Timbaland gibi isimler gelmektedir ki bu isimlerin neredeyse hepsi sahnede de var olmuş kimselerdir.
Sonuç olarak prodüktör hem bir müzisyen hemde teknisyendir. Ve müziği yapar.

Müzik bilmeyen prodüktör ise malum işlere imza atacaktır…
Prodüktör Ne Düzeyde Bilgi Sahibidir?

Bir prodüktör eğer bir müzik teorisyeni ile beraber çalışmıyorsa ciddi derecede müzik teorisi bilmeli ve en azından piyano çalma becerisine sahip olmalıdır. Ancak pek çok prodüktör birden fazla enstrümana hakimdir. Elbette bunun yanında prodüktörler ihtiyaçlarınca müzik teknolojisi bilgisine sahip olmalıdırlar. Elbette teknisyen çalıştırmak da bir seçenektir ancak prodüktörün kendi işini kendisi yapması makbul görülür. Ayrıca teknisyen prodüktör gibi hissetmeyecek, düşünmeyecek ve bu yönde davranması için prodüktörden bir dizi emir alması gerekecektir. Oysa denetim masasında kendisi oturan prodüktör her işini dilediğince yapabilecektir.
Sonuç olarak Prodüktör, Müzik Teorisi, Enstrüman Bilgisi ve teknoloji bilgisine sahip olmak zorundadır.

Müzik Prodüksiyon Eğitimi

Her şeyden önce yukarıda da değindiğimiz gibi, biz müzisyen olmayan bir kimseye prodüktör demiyoruz. Öyle ki, bahsettiğimiz gibi prodüktör, eserin yayımlanmaya uygun olup olmadığına karar verecek naturel yeteneğe sahip olmanın yanında, eseri düzenleyecek teorik bilgiye de sahip olmalıdır. Gerekli olması halinde esere eklemeler yapacak olan prodüktörün temel düzeyde piyano eğitimi almış olması da elbette koşudur.

İçerik:

Müzik Teorisi ve Enstrüman Eğitimi
Temel teknoloji bilgisi (Elektrik Elektronik) Eğitimi
Bilgi Teknolojileri Kullanımı Eğitimi
Stüdyo Ekipmanları Kullanımı Eğitimi
Müzikal yazılımlar Eğitimi (bilgisayarla müzik düzenleme, müzik programları, cubase, pro tool, nuendo vb.)
Armoni Eğitimi
Mixing ve Mastering Eğitimi
Yasal prosedürler eğitimi
Temel pazarlama Eğitimi
Gördüğünüz gibi eğitim oldukça geniş bir alana yayılmaktadır ve kapsamı oldukça büyüktür.

Müzik Teknolojileri Hazırlık

Müzik Teknolojileri ile ilgili yüksek öğretim programları Ülkemizde henüz çok yeni olmakla birlikte, her geçen sene çok daha fazla talep görmeye başlamıştır. Müzik Teknolojileri Hazırlık derslerimizde bu yüksek öğretim programlarına giriş sınavlarında başarı göstermek için eğitim verilmektedir.

Şu anda çok az sayıda okulda mevcut bölümler artarak okullarımıza eklenmektedir.

Elbette bu bölümler yetenek sınavı ile öğrenci kabul etmektedir. Kurumumuzda müzik okullarına hazırlık programları dahilinde bu bölümlere de öğrenci hazırlanmaktadır. Bu bölümlerin yetenek sınavı dışında teknoloji mülakatı yapması sebebiyle öğrencilerimize, yoğun teknoloji bilgisi yüklenmekte, okulların istedikleri projenin bizim stüdyolarımızda hiçbir ek ücret ödemeden yapılması sağlanmaktadır.

Elbette bu bölümler temel bilimlerden sınav yapmakta, işitme yeteneğine ve enstrüman bilgisine de bakmaktadır. Ancak bir konservatuvara göre daha az yetenek sorusu bulunan sınavlarda daha çok teknoloji bilgisi sınanır ve hazırlanan ödev proje üzerinden öğrenci sınanır.

Kurumumuz bu sınavlarda oldukça yüksek kazandırma oranına sahiptir. Elbette bu tip sınavlarda garanti vermek imkansızdır ancak şunu rahatlıkla söyleyebiliriz ki, bizimle çalışın, yeterince çaba gösterin ve kazanın…

Dokuz Eylül Üniversitesi, Bilgi Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Akdeniz Üniversitesi, Malatya İnönü Üniversitesi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sakarya Üniversitesi konumuz ile ilgili bölümlerin bulunduğu okullardır.

Bu okulların neredeyse hepsi giriş sınavlarını ikiye ayırmış durumdadır. Birinci aşama müzikal ve genel yetenek ikinci aşama ise müzik teknolojileri bilgisi şeklindedir. hiçbir fakülte müzikal olarak yetersiz bir kimseyi teknolojik bilgisi çok yüksek veya eli yatkın diye bu bölümlere kabul etmez, diğer konularımızda yaptığımız açıklamaları okuyacak olursanız müzik teknolojilerinin herhangi bir noktasında mesleki düzeyde bulunacak bireylerin müzikal bilgi ve becerilerinin de oldukça yüksek olması beklenir ve gereklidir. Dolayısı ile hiçbir üniversite işitme yetisi olmayan bir prodüktör yetiştirmek istemez, haliyle bu kimseleri okula almaz.

Yukarıdaki açıklamadan da çıkaracağınız gibi bu sınavlara hazırlanırken öncelikle, işitme eğitimi; mümkünse solfej ve enstrüman eğitimi almalısınız. Bu ilk aşamayı geçmenizi sağlayacaktır. İkinci aşamada ise jüriyi müzik teknolojilerine olan ilginiz noktasında ikna etmek durumundasınız. Bilgi ve deneyiminizi aktaracak, götürdüğünüz kayıtlı projenizi nasıl, nerede hangi donanım ve yazılımla yaptığınızı izah edecek, okuluna göre değişmekle birlikte bir kompozisyon yazacaksınız.

Netice olarak jüri bu iki segmenti kendi eleğinden geçirip en iyileri okula kabul edecektir. Elbette okuluna göre konuların ağırlığı değişebilir.

Kurumumuzda Müzik teknolojileri ve benzeri bölümlere hazırlanan öğrencileri için paket programlar ve özel eğitimler bulunur. Paket programlarda, Müziksel İşitme ve yazma, Enstrüman ve Teknoloji dersleri bütün olarak verilir. Ayrıca özel programlar geliştirilebilir ve öğrencinin ihtiyaçlarına uygun kurs prosedürü geliştirilebilir. Bu tamamen öğrencini hazırlanacağı okula, öğrencinin hali hazırdaki durumuna ve zaman bakılarak verilecek bir karadır.

Derslerimiz çoğunlukla bire bir özel kurs olarak verilir.

1 – Mesleki ve Teknik Eğitim (Profesyonel ihtiyaçlar için kapsamlı eğitim)

Müzik Prodüksiyon
Prodüktör olmak isteyenlerin katıldığı mesleki eğitim programıdır. Oldukça uzun ve kapsamlı bir öğretim programı içerir.

Müzik Teknolojileri
Müzik teknisyeni, ses tasarımcısı ve tonmaster dersleri. Prodüksiyon programının uygulama ayağı gibi düşünülebilir. Daha çok işin teknik boyutunu kapsar.

2 – Hobi Eğitimi (Amatör ihtiyaçlar için ihtiyaca yönelik çözümler)

Home Producing

Prodüksiyon derslerinin endüstriyel olmayan stüdyolar ve evlerde çalışmak üzere sadeleştirilmiş formunu içeren kurs programıdır.

Temel Müzik Teknolojileri

Teknoloji bilgisi hakkında amatör ve yarı profesyonel ihtiyaçları karşılamak için oluşturulmuş, teknoloji kursu programıdır.

Elektronik Müzik
Bilgi teknolojileri ve müzik teknolojileri kullanarak, yani bilgisayarla müzik yapma dersleri diyebileceğimiz, Aslında oldukça kapsamlı eğitim veren eğitim programıdır. (Sadece tekno müziği kapsamaz, her tür müzik için elektronik çalışma esasına dayanır)

Müzikal Yazılımlar

Cubase, Nuendo, Sonar, Reason, Ableton Live, FL Studio, Logic, Pro Tools gibi yazılımların konu alındığı, teknoloji bilgisine giriş düzeyinde değinilen programlardır.

Dj Eğitimleri

DJ’ lik, live performans, tonmastering, elektronik müzik konularının işlendiği spesifik özel derslerdir.

3 – Özel Dersler (Kişiye Özel Program)

Herhangi bir programın “…….” kursu şeklinde isimlendirilmediği, mesleki eğitim programları dışında kalan her kurs programının özel (bire bir) ders olarak işlenebildiği ders tipidir. Eğitimler öğrencinin ihtiyaçlarına göre tasarlanıp, bu yönde sunulur.

Müzik Teknolojileri

Müzik Teknolojileri Programımız hakkında genel bilgiler müfredat özeti gibi bilgileri içeren bölüm:

Amaç:

21. Yüzyılda hızla gelişen teknoloji sayesinde müzik de baş döndürücü bir hızla bu değişime ayak uydurmaktadır. Öyle ki artık stüdyolar neredeyse akustik enstrüman kullanmadan tüm prodüksiyon kayıtlarını yapabilmektedir. Böyle bir ortamda müzik teknolojistleri büyük bir ihtiyaçtır ve ülkemizde ne yazık ki, bu işten akademik boyutta anlayan iş gören sayısı oldukça düşüktür. Öyle ki örneğin yaz aylarında yaşanan konser trafiğinde büyük firmaların çoğu yurt içinden personel bulmak yerine yurt dışından eleman tedariği yoluna gitmektedir ki bu ülkemiz için iş gücü kaybı ve maliyetlerini nedeniyle para kaybına yol açmaktadır.
Her şeyden öte Türkiye’de doğru düzgün konser alanı inşa edecek, seslendirme yapabilecek, stüdyolarda her işi idare edebilecek bireylerin olmaması üzücüdür.

Kurumumuz bu eksikliğin ortadan kaldırılması, eleman açığı bir sektöre kalifiye teknik eleman sağlanması için, 2010 yılı itibariyle müzik teknolojileri eğitim programını devreye sokmuştur.
Müzik teknolojileri bir mesleki teknik eğitim programıdır, amatör ihtiyaçlara cevap vermez, zira uzun süren bir eğitim programıdır, amatör ihtiyaçlara oldukça fazla gelir. Amatörler ve yarı profesyoneller için kurumumuz zaman zaman temel müzik teknolojileri seminer programları düzenlemektedir Bu programlar oldukça ciddi bilgi yüklemekte, profesyonelleri aratmayacak düzeyde bilgi ve beceri kazanılmasını sağlamaktadır. Elbette dileyen öğrencilerimiz özel ders alarak ihtiyaç duydukları konuları hemen öğrenme yoluna da gidebilirler.

Kapsam:

Müzik teknolojileri eğitimleri kapsamında, elbette öncelikle teknolojik ekipmanlar tanımlanmakta, öğrencinin kullanacağı her cihazın teknik özellikleri hakkında bilgi sahibi olması sağlanmaktadır. Müzik teknolojileri dersi 6 bölümü kapsamaktadır. Bu programlara katılacak bireylerin en az lise ve dengi okul mezunu olmaları gereklidir. Kurlar bölünemez, her öğrenci programa sıfırdan başlamak ve bu derslere katılmak zorundadır. Program bir sertifika programıdır, %20 den fazla devamsızlık yapanların ilişikleri kesilir. Programa sadece kurumumuzun belirleyeceği tarihlerde öğrenci alınır. Özel derslerde aşağıdaki konular ayrı ayrı alınabilir özel derslerin herhangi bir koşulu yoktur.

Program 6 Kurda ifa edilmektedir. Aşağıda Bu 6 Bölüm ve üniteleri verilmiştir.

1.Bölüm – Temel Teknoloji

Ses nedir? Frekans Nedir? Volüm Nedir?
Ses Kaynakları.
Elektrik enerjisi ve radyo dalgası.
Enerjinin sese dönüşmesi.
Güç bilgisi. (Ohm, Watt, Volt)
Ses işlemciler.
Alma, İşleme, Yayınlama.
Alma, İşleme, Kayıt Etme.
Data ve Kayıt ortamları.
Temel elektronik bilgisi.
Seslendirme ekipmanlarında elektronik.
Seslendirme ekipmanlarında mekanik.
Kayıt ekipmanlarında elektronik ve mekanik.
Geçmişten günümüze yayın ve kayıt teknikleri.
Yayın türleri.
Yayın ekipmanları.
Kayıt Türleri.
Kayıt Ekipmanları.
Ton bilgisi (equalizing)
Temel Bilgisayar bilgisi.
Bilgisayar elektroniği ve sistemi.
Yazılım nedir?
Bilgisayar ve ses teknolojileri.

2.Bölüm – Seslendirme Teknolojisi

Hoparlörler
Amfiler
Mikrofonlar
Mixerler
Kablolama
Wireless Yayıncılar
Radyo yayın sistemi
Canlı Yayın – Bant’ dan yayın
Efektler
Gereksinim hesaplamaları
Seslendirmede konfigürasyon
Enstrümanların seslendirilmesi
İnsan sesinin seslendirilmesi
Canlı olmayan Müziğin seslendirilmesi
Kapalı alanlarda seslendirme
Açık alanlarda seslendirme
Yüksek teknolojili seslendirme
3.Bölüm – Kayıt Teknolojisi

Genel Kayıt bilgisi
Genel Stüdyo ekipmanları bilgisi
Kayıtta Tonlama
Stüdyo mixeri kullanımı
Recorder
Gerçek ses, Md, Midi
Analog Kayıt Teknolojileri
Efektler
Bilgisayarlı Kayıt Teknolojileri ve Dijital Kayıt
Mixing – Mastering
Recording
Sampling
Editing
Dubbing

4. Bölüm – Bilgi Teknolojileri İle Müzik

Bilgisayar Teknolojileri Kullanımı
Müzik Yazılımları bilgisayar entegrasyonu
Müzik Yazılımları ile Kayıt

5.Bölüm – Akustik

Akustik Nedir?
Derinlik, rezonans, ses ilişkisi.
Ses iletkenleri
Izolasyon ve routing teknikleri.
Mimari akustik.
Teknik akustik.
Kapalı alanlarda akustik tasarım.
Açık alanlarda yayın teknikleri.
Stüdyo akustiği
Ses Tasarımı, ileri tonlama (Tonmestering)
6.Bölüm – Uygulama Eğitimleri

Stüdyo tasarım uygulamaları. (hazırlama, tonlama)
Stüdyo kayıt uygulamaları.
Live sistem tasarımı.
Live sistem uygulamaları.
Özel prodüksiyon uygulamaları.
Not: Uygulama eğitimlerinde gerçek işler yapılmaktadır. Bu eğitimler bir nevi staj sayılabilir. Öyle ki öğrencilerimiz bu eğitimleri de bir belgesel filme seslendirme yapmak ve/veya açık alanda çok dinleyicili bir konseri seslendirmek vb. işlerde birebir görev almaktadır.

Müzikal Yazılımlar

Müzikal yazılımlar programlarımız esasında tek bir konu değil, Cubase, Nuendo, Sonar, Reason, Ableton Live, FL Studio, Pro Tools, Logic, Groove (Gemini), SVJ (Pioneer) yazılımlarının tek bir altında toplanmasıdır. Elbette dileyen herkes bu yazılımların tamamını öğrenebilir, burada maksat bir ana dal oluşturabilmektir.

Müzikal yazılımlar günümüzde müzik teknolojilerinin adeta bizzat kendisi haline gelmiştir, öyleki, hiçbir profesyonel studyo artık donanımlara ihtiyaç duymamakta, en azından büyük ölçüde donanımdan uzaklaşmaktadır. Buna sebep olarak, yazılımın devamlı geliştirilebilir ve değiştirilebilir oluşu, kolay taşınması donanımlara göre oldukça az maliyetlere sahip oluşu ve hiç yer kaplamaması gibi sebepler gösterilebilir.

Bir öğreti vardır ki o da analog ekipmanların asla, yazılımlar ve dijital ekipmanlarla yerinin doldurulamayacağıdır. Bu düşünceye göre örneğin tube teknolojisi ile üretilmiş bir kompresör ünitesi, asla bir plugin tarafından alt edilemeyecektir. Günümüzde en azından, preamfiler, kompresör, gate ve equalizer efektler bazında öğreti geçerliliğini korusa da, gelişen teknoloji hayalgücü sınırlarını her geçen gün biraz daha fazla zorlamaktadır. Yani geçen zamanın getirecekleri hakkında bir görüş belirtilecek olursa, o da; tube teknolojisinin bile fazla ömrünün kalmadığıdır.

Bir diğer öğreti ise, çiplerin ve yazılımın bir gün dünyaya hakim olacağıdır, ki bu öğreti yavaş yavaş gerçeğe dönüşmüştür bile, örneğin müzik endüstrisi, müzikal yazılımlar olmaksızın şu an hiçbir şey üretemeyecek noktadadır. Yazılımlar işimizi o kadar hızlandırmış ve pratikleştirmiştir ki, en basit mixing işi analog ekipmanlarla günler sürerken, yazılımlarla saatler içinde bitirilebilmektedir. Üstelik band veya analog tekniklerle alınan diğer kayıtlarda hataların büyük ölçüde geri dönüşü yokken, yazılımla yapılan çalışmalarda hatanın telafisi oranı %100′ dür.

Hele ki evde veya küçük stüdyolarda kayıt veya düzenleme yapanlar için yazılım, ihtiyaçtan öte, zorunluluktur. Basit bir hesap yapalım, Aynı anda 8 kanal kullanarak bateri kaydını (hücum) olarak alacaksınız. Öncelikli ihtiyacınız 8 ayrı kanal kaydedecek bir kayıt ekipmanıdır. (DAT RECORDER 8 ADET). Elbette Bu cihazlara giriş yapmadan önce premfiler kullanmalı, hatta kompresör, gate ve equalizer kullanmalısınız. (KOMPRESÖR 4 ADET, GATE 4 ADET, EQUALIZER 4 ADET), reverb vb efektleri de kullanacak olursanız efekt dekler ihtiyacınız doğar (MULTI EFEKT DECK 4 ADET) Sonuşta yaklaşık 20.000 dolar civarında (en ucuz) yatırım yapmanız gerekir. Oysa yazılım kullanacak olursanız. 3 İhtiyacınız olacak. 8 Kanallı Ses arabirimi (DAW), Bilgisayar ve Yazılım. (Presonus Firestudio= 700 Dolar, Core2Duo bilgisayar= 700 Dolar, Cubase 5= 300 Dolar) Toplamda 1700 dolar gibi bir yatırımla son derece ciddi bir stüdyo ekipmanına kavuşmuş olursunuz. Elbette buraya eklenmesi gereken midi giriş birimleri ve referans monitörleri masrafları vardır. Onlar her iki koşulda da varolduğu için konuya dahil etmedik.

NOT: Ses ara birimi ve bilgisayar konfigürasyonunda aşağı yönlü değişiklik yapılıp maliyet en aza indirilebilir.

Sonuç olarak, ister amatör ister profesyonel olalım, modern çağda kayıt alacaksak, bilgisayarla müzik yapacaksak veya elektronik müzik yapacaksak, müzikal yazılımlardan kaçamayız.

Aşağıdaki müzikal yazılımların eğitimi verilmektedir.

Cubase
Nuendo
Sonar
Reason
Ableton Live
FL Studio
Pro Tools
Logic
Groove (Gemini)
SVJ (Pioneer)
Adobe Audition

Derslerimiz gruplarda veya özel açılabilmektedir. Gruplar dersleri kurumun duyuracağı zamanda başlarken, birebir dersler öğrenci kayıt olduğu anda başlayacaktır.

Ne kursu programına katılmış olursa olsun, temel bilgiler eksiği bulunan öğrencilere bu bilgiler verilecektir. Yani örneğin cubase dersi almak isteyen öğrenci mikrofonlar hakkında bilgi sahibi olmak zorunda değildir. Dileyen öğrenciler temel teknoloji bilgilerini almayı reddedebilir, bu durumda sadece yazılımın özellikleri üzerinde dersler yapılır, ancak örneğin cubase kursu alan bir öğrenci, mixing dersi almamış ise, cubase üzerinde mix yapması oldukça güçtür zira mixing arayüze veya yazılıma göre değişmeyen genel bir mantıktır ve öğrenci bu konuları bilmelidir.

Home Production

Home Production eğitimleri veya amatör kayıt teknolojileri ve prodüksiyon eğitimleri de diyebileceğimiz eğitimlerde, mesleki eğitim başlığında değindiğimiz prodüksiyon eğitiminin amatör veya yarı profesyonel ihtiyaçlara yönelik olarak biçimlendirilmiş halidir. Elbette bu eğitimler neticesinde de öğrenciler en az bir prodüktör kadar bilgiye sahip olmakta ancak aldıkları eğitim daha sade ve “yeterince” olmaktadır.

Zaten prodüksiyon işini meslek olarak seçmeyecek bireylerin Mesleki müzik prodüksiyon eğitimini almalarının hiç bir anlamı yoktur. Zira büyük kısmı fazla bilgidir, büyük ihtimalle hiçbir işlerine yaramaz. Ve Mesleki eğitim ders süresi bakımından Home Producer eğitiminin yaklaşık 10 katı fazladır. Zaten amatörlerin bu kadar süreyi kurs alarak geçirmeleri doğru da değildir.

Sonuç olarak home producer eğitimleri en az 2 kayıt yazılımına hakim olacağınız, kendi başınıza kayıt alabileceğiniz, bunları mixleyip yayınlayacak hale getirebileceğiniz bir eğitim programıdır. Ve aslında hiç de amatör değildir. Örneğin; stüdyo işletmecileri dahi bu programdan faydalanmalıdır.

21. yüzyılda müzik yapan herkesin; ses sanatçılarının, radyo programcılarının, reklam ajanslarının ilgili bölümlerinde çalışan personellerinin, kısacası ses ve kayıt ile ilgili işi olan herkesin artık kesinlikle kaçınamayacağı bir iştir home stüdyolarda kayıt yapmak. Bu arada pek çok dublaj ve seslendirme işi yapan ajansta ve ses kayıt stüdyolarının pek çoğunda en fazla bizim, Home Producing öğretilerimiz uygulanmakta, burada çalışan bireyler bizim öğretilerimizle işlerini en iyi şekilde yürütebilmektedir.

Alacağınız eğitimle, kendini albümünüzü veya bir başkasının albümünü kaydedebilecek, mixleyip ediyleyebilecek. Elektronik müzik yapabilecek, ses dosyaları üzerinde oynamalar yapıp remixler ve montajlar yapabilecek hatta radyo veya Tv yapımları (Dublaj, genel seslendirme, klip, reklam, jingle vb.) seslendirebileceksiniz.

Buradan da anlaşılacağı gibi program hiç de amatör değildir. Home Production eğitimleri sadece mesleki değildir, bunun dışında amatör düzeyde prodüksiyon yapacak öğrencilerimizin ihtiyacını fazlasıyla karşılar.

Ders Aşamaları:

Temel Teknoloji Bilgisi
Temel Bilgi Teknolojisi Bilgisi
Bilgisayarla Müzik Kavramı
Kayıt ve kayıt ortamları
Yazılımlar (Cubase, Nuendo, Sonar, Pro Tools, Ableton Live, Reason FL Studio, logic Yazılımlarından istediğiniz kadarı)
Temel Mastering ve Mixing Bilgisi
Home Producing bir sertifika veya seminer programı değildir. Kurumumuzun belirlediği zamanlarda açılan gruplarda veya birebir olarak dilediğiniz zaman alabildiğiniz kişisel gelişim maksatlı daha çok amatör ancak yarı profesyonel de sayılabilen eğitim programlarıdır.

NOT: DERSLER BASİTLEŞTİRİLMİŞTİR DERKEN, KONULARIN BASİT VE İŞLEVSİZ HALE GEİTİRİLMESİ KAST EDİLMEMEKTEDİR. BASİTE İNDİRGEMEK, KONUNUN ENDÜSTRİYEL KISIMLARININ ORTADAN KALDIRILMASI İLE KİMİ BAŞLIKLARIN ORTADAN KALKMIŞ OLMASI KONUSUDUR. ALINACAK EĞİTİM SON DERECE KAPSAMLI GENEL NİTELİKLERİ BAKIMINDAN MESLEKİ PROGRAMLARLA AYNIDIR.

Elektronik Müzik

Elektronik müzik dendiğinde neredeyse herkesin aklına tekno-trance disko tarzı müzik türleri gelmektedir. Oysa günümüzde elektronik müzik artık akustik müziğin ciddi bir rakibi haline gelmiştir. Öyle ki kimi stüdyolarda artık insan sesi dışında akustik element kullanılmamakta, her türlü müzikal çalışma elektronik ortamda yapılmaktadır. Üstelik ortaya çıka eserler hiç de beklediğiniz gibi disco, techno veya trance değil, inanılmayacak derecede akustik müzik türlerine yakın örneklerdir. Yani artık stüdyolar sadece kontrol masası, bir bilgisayar ve vokal kayıt sisteminden oluşmaktadır. Günümüz yazılım ve donanım teknolojisi öyle bir noktadadır ki, bilgisayara eserin solfejine ait notaları ve sözleri verdiğinizde neredeyse gerçeğe çok yakın tonlarda şarkı söyletmeniz mümkündür. Elbette bu teknoloji henüz beta formdadır ancak çok yakın zamanda vokalistleri de işsiz bırakabilecek bir teknolojidir.

Elektronik müzik derken sadece teknoyu kastetmemeliyiz çünkü örneğin Cubase yazılımı kullanarak, evde tek başınıza senfoni dahi yazabilir orjinal seslerle neredeyse birebir forma sokabilirsiniz. Elbette yine Reason, Ableton, Sonar, Logic vb. yazılımlar kullanarak, dj mixler, remixler radio editler, kendi bestelerinizin yazımı gibi uygulamalar da yapabilir. Neredeyse her müzik türünde hiçbir enstrümanı canlı olarak çaldırmadan, midi teknolojisinin çok ilerisinde gerçek seslerle müzik yapabilirsiniz.

Sonuç olarak elektronik müzik prodüktörlük kadar ciddi bir iş değilse de, her müzisyen veya müzikle ilgilenen her birey için kaçınılmaz yoldur.

Elbette her müzik insanı öncelikle akustik enstrümanları kullanmayı doğru bulur, bu noktada biz de bu düşünceye hemfikiriz, ancak; modern çağdan kaçarak elimize geçirdiğimiz gelenekleri korumaktan çok, teknolojinin nimetlerini tepmek olacaktır. Öyle ki, zaten teknoloji hangi noktaya varırsa varsın -bizce- akustik formu dışında icrası mümkün olmayan sazlar hep olacaktır. Elbette en doğru olan akustik enstrümanların kullanılmasıdır. Bu fikre iştirak ederken bir diğer taraftan tek bir kişinin senfonisini besteleyip, aynı zamanda çalabilmesi fikri de hiç anlamsız değildir.

Örneğin cubase, nuende veya sonar yazılımları kullandığınızı ele alalım. Kafanızda bir klasik batı müziği bestesi var. Bu tip senfonik eserlerde en az 4 gruptan oluşan yaklaşık 40 – 100 enstrüman kullanılır. Örneğin yaylı grubunun notalarını Cubase’e yükleyip. Enseble ayalarını yapar, akabinde nefeslilerinizi ve perküsyonlarınızı da aynı biçimde yazar yükler ve düzenlersiniz, Piyano vb. solist sazlarınızı da ekledikten sonra işiniz düzenleme ve mixing e kalacaktır. Cubase ve benzeri yazılımların VST motorları oldukça güçlüdür, notalarını yüklediğiniz enstrümanların 1850 model stratovarius kemanla çalınmasını dahi emredebilirsiniz.
Sonuç olarak ortaya bestesi, çalımı ve kaydı konulmuş olur. Kendi orkestranızın şefi olmak istemez misiniz?

Steinberg Cubase

Steinberg Cubase günümüzde en çok kullanılan profesyonel stüdyo yazılımıdır. Hem amatörler hem de profesyoneller için geliştirilmiş yazılım özellikle son sürümlerinde rakiplerini kıskandırmaktadır. Bu sayfamızda Cubase derslerinin içeriğinden bahsediyoruz.

Giriş

Bilgi teknolojisi temel bilgileri
İşletim sistemi özellikleri
Bilgisayarın müzik prodüksiyonu için optimizasyonu
Sistem gereksinimleri ve ses kartları
DAW (Digital Audio Workstation) kavramı
Ses Bilgisi

Ses nedir?
Müzikal ses ve diğerleri
Frekans ve desibel
Harmonizasyon
Midi ve Wave
Enstrüman Bilgisi

Vurmalı çalgılar
Nefesli Çalgılar
Telli Çalgılar
Tuşlu çalgılar
Etnik Enstrümanlar
Vst kavramı
Synthesizer
Müzik Teorisi: Akorlar ve MIDI Plug-in’leri

Temeller: Notalar, Oktavlar, notalar ve yarım notalar
Tartım, ölçü ve süre
Gam nedir? Gam oluşumu
Akor nedir? Akor oluşumu ve çevrimleri
MIDI plug-in’leri: Chorder, Arpache ve Step Designer
Davul Programlama

Cubase’de LM7 ve Battery 3 kullanarak davul yazımı
Tempo ve Tarzlar: Hip Hop’tan House’a, Drum n bass ve ötesi
MIDI editleme: Davullara groove ve feel eklemek
Quantize, velocity ve nota uzunluğu kullanımı
Custom davul kit’leri ile kendi seslerini yaratm
Synthesizer’lar ve Ses Modülleri

Cubase’de VST enstrüman kullanımı
Klasik synth’ler
Dalgaformları, osilatörler, filtreler ve envelope’ların kullanımı
Modülasyon ve seslere ifade katmak
Kayıt Teknikleri ve Teknolojileri

Cubase’de vokal ve canlı enstrüman kaydı
Mikrofonlar ve kullanımları, pozisyonlar ve teknikler
Kayıt seviyeleri ve monitörleme
Cubase’deki audio tool’ların kullanımı, part ve event’lerle çalışmak
Sample’lama

Sample’lama tarihçesi. Klasik sample ve loop’ların analizi
Davul loop’ları ve diğer sample materyallerini edit’lemek
Sampler’a (Halion) sample import etmek
Tempo ve perdeyi değiştirmek. Keygroup oluşumu
Miksaj

Cubase’deki mikseri konfigüre etmek
Kanal sıraları, seviyeleri dengeleme ve panning
EQ kullanımı. Belirli frekansları kısıp artırmak
Çeşitli ses ve enstrümanlar için frekans aralıkları
Efektler ve Dinamikler

Cubase’deki insert ve send efektlerinin kullanımı
Efekt çeşitleri: Nasıl ve ne zaman kullanılır?
Delay, Reverb, Chorus, Phase, Flange, Filter, Distortion
Compression: Threshold, Ratio, Gain, Attack, Release
Aranjman Teknikleri

Parçanın dinleyicinin dikkatini toplayacak şekilde oluşturulması
Aranjman tarzları – Klasik pop şarkılarından hareketli dans müziğine
Intros, breakdowns, drops and fills. Riffs and hooks
Cubase’de aranjman template’leri oluşturmak
Final Miks

Cubase’de tüm elementlerin mixdown’ı
Bire bir çalışmayla miksin finalize edilmesi (mastering öncesi mixing)
Bu noktada özel bir açıklama yapılması uygun olacaktır. Nuendo ile cubase yazılımları aynı firmaya ait arayüz bakımından hiçbir farkları olmayan ancak, birbirlerinden içerik ve sistem bakımından farkları bulunan yazılımlardır. Nuendo görsel çalışmalara da izin verirken cubase sadece ses uygulamalarında kullanılır.

Bu nedenle derslerimizde, cubase dersi, nuendo dersi şeklinde bir ayrım yapmış değiliz, zira kurumumuzda öğrenilecek nuendo ya, sadece ses kayıt özellikleri bakımından değinilecektir. Yani cubase den tek farkı sürüm farkı olacaktır.

Öğrencilerimiz dilerlerse müzikal yazılımlar eğitimleri bağlığı altında Cubase ve nuen kursunu bire bir ders olarak, kendilerine uygun gün ve saatte de alabilirler. Birebir derslerimizde öğrencilerimiz istedikleri konuları en ince detaylarına kadar, diledikleri hızla alabilirler. Ayrıca bu eğitimleri prodüksiyon stüdyosunda bire bir verileceğinden uygulama eşlikli olacak ve verim oranı çok daha yüksek olacaktır.

Cubase ve nuendo müzik teknolojileri eğitim programından ayrı tutulabilir, sadece bu programlar için çalışma yapılabilir. Yani cubase öğrenmek ve basit prodüksiyon yapmak için Müzik teknolojileri veya müzik prodüksiyon eğitimlerinin tamamını almanıza gerek yoktur.

Reason, Sonar / cakewalk, fl studio yazılımlarının dersleri için bilgi isteyiniz.

 

Ableton Live yazılımı öğrenilirken takip edilen yol haritası gösterilmiştir.

GİRİŞ

Ableton Live için sistem gereksinimleri ve ses kartları
Ableton Arayüzü: Session ve Arrangement pencereleri
Clip’ler ve Scene’lerle çalışmak
Browser’dan dosyaları yüklemek

ABLETON LIVE’DA SES

“Elastik ses” konsepti
Ses Clip’lerini warp’lamak
Bütün parçaları warp’lamak ve loop yaratımı
Oynatma algoritmaları ve “dip” envelope’ları

ABLETON LIVE’DA DAVUL YAZIMI

Ableton Live’da MIDI kaydetme
Simpler ve Sampler enstrümanlarıyla davul yapımı
Drum Racks kullanarak davul yapımı
Ritimlere groove ve swing eklemek

MIDI ENSTRÜMANLARI

MIDI kontrol üniteleri ve ayarlamalar (MIDI mapping)
“Analog” enstrümanıyla bass ve lead sesleri yapmak
“Sampler” enstrümanıyla string ve pad sesleri yapımı
MIDI efektleri kullanımı (arpeggiator, chord, midi cascade)
MIDI kaydetme, edit’leme ve overdubbing

PARÇA ARANJMANI

Session View’da clip’leri manipule etmek
Arrangement View’da parçanın yapısının oluşturulması
Otomasyon ve controller kulllanımı
Seslerin konsolidasyonu. Freeze/Flatten fonksiyonları
Oynatma opsiyonları: Legato ve follow action fonksiyonları

REMIX VE MASHUP TEKNİKLERİ

Kanunlar ve telif hakları
Accapella ve Sample kaynakları
Sample’ları edit’leyip temizleme
Accapella’ları warp’lamak

ROUTING VE REWIRE

Gelişmiş MIDI Yönlendirmesi
Gelişmiş Ses Yönlendirmesi
Çoklu kanal kaydı
Reason ve Logic’le Rewire kullanımı
PARÇA MİKSİ

Miks ortamının kurulumu
Seslerin dengelenip pan’lanması
Frekans aralıkları rehberi
Mikste EQ kullanımı
Efektlerin yaratıcı kullanımı (delay, reverb, distortion etc)

ABLETON LIVE’DA DJ’LİK PERFORMANSI

Parçaların bulunması
Müzik arşivinin organizasyonu
DJ template’i yaratmak
Bir miksin kaydı

CANLI PERFORMANS

Dış enstrümanlarla senkronizasyon
“Cascade” şablonu oluşturmak (auto-launch fonksiyonu)
Ableton Live’da emprovizasyon
Slave/Master warping

MİKSAJ VE MASTERING

Kompresör kullanımı
“Side-chaining” kullanımı
Modulasyon Efektleri
Alt Gruplama (sub-grouping)
Final Miks ve Ödevler
Ableton live daha çok canlı performans gösterenlerin tercih ettiği, ancak kayıt, mixing, mastering, remixing vb. diğer kayıt programlarının yapabildiği işleri de yapabilen, nispeten daha kolay bir ses kayıt yazılımıdır.Derslerimiz birebir (özel) veya gruplarda verilebilmekte, Programın bir üst segmentine kaydolan öğrencilerimize Ses kayıt teknolojileri sertifikası verilebilmektedir.

NOT: Ses kayıt teknolojileri kursu sertifikası devam mecburiyeti olan ve sadece gruplarda verilen bir sertifikadır. Bu program hakkında detaylı bilgi isteyiniz. Normal koşullarda sadece özel Ableton Live dersi alanlara sertifika verilebilmesi söz konusu değildir.

Kurslarımızın (bire bir eğitimlerde) herhangi bir başlangıç tarihi ve devam mecburiyeti yoktur. Dileyen dilediği kadar devam edebilir.

[Toplam:0    Ortalama:0/5]
egitimyoneticisiMüzik Teknolojileri Kursu